Vytvořeno 9. 11. 2021

Otázka pro oceněného tvůrce Tomáše Chludila

V letošním roce proběhl již třetí ročník celorepublikové iniciativy Czech Industry Challenge (CICH), která oceňuje a podporuje firmy v rozmanitých odvětvích českého průmyslu.

Škoda Transportation sklidila úspěch rovnou ve dvou kategoriích. A to v oblasti Průmyslová fotografie, kde ve druhé odvětvové skupině obsadil druhé místo obrazový počin od Tomáše Chludila, současného škodováckého designera kolejových vozidel. Dalším úspěchem je třetí místo v kategorii Netradiční interní komunikace. Zde byla plzeňská společnost ohodnocena za používání holografických brýlí ve firemní komunikaci. Za tento inovativní posun v komunikaci získala firma dokonce mimořádnou pochvalu.

Čím je pro vás projekt URBI, jehož součástí je oceněné obrazové ztvárnění tramvaje?

Jde o koncept autonomní tramvaje pro Prahu. Jedná se o výsledek mojí diplomové práce, ve které přemýšlím nad tím, jak mohou nové technologie a autonomní řízení v budoucnu ovlivnit podobu prostředků hromadné dopravy. Populace zejména ve velkých městech poroste a bude nezbytné zajistit pohodlnou a dostupnou síť prostředků MHD jako udržitelnou alternativu individuální automobilové dopravy. Praha se pyšní rozsáhlou sítí kolejové infrastruktury, což mě dovedlo k volbě konkrétního prostředku – tramvaje.
Flotila malých autonomních tramvají by mohla vytvořit dynamický systém, který se lépe adaptuje na různé dopravní situace či množství cestujících. Vozidlo bez kabiny řidiče poskytuje více prostoru pro cestující a také lepší výhled na město. Vůz je napájen z baterií, které se dobíjejí v zastávkách. Volný prostor na střeše je zaplněn solárními články, které mohou pomáhat napájet například klimatizaci. Interaktivní informační obrazovky pomáhají cestujícím lépe se orientovat a mít přehled o zastávkách. Také vyklápěcí panely s číslem linky nad dveřmi zjednoduší orientaci, zejména na nástupním ostrůvku, odkud je často náročné rozeznat číslo tramvaje. Výrazné přední světlo tvoří charakteristický rys vozidla
a také vizuálně komunikuje s kolemjdoucími. Projekt vznikl ve spolupráci se společností Škoda Transportation.

Flotila malých autonomních tramvají by mohla vytvořit dynamický systém, který se lépe adaptuje na různé dopravní situace či množství cestujících.

Další články